söndag 2 september 2007

Nya lördagsnöjet

Yess!! Äntligen på väg till IKEA! Det är ett måste att få litet egen stil i vår lägenhet. Den är ju möblerad och färgerna går i brunt, guld, naturvitt och däremellan metallfärgade detaljer. Rätt maffiga (läs:fula) möbler och ffa lampor.
Det ser ju mest malplacerat ut med tjocka guldfärgade gardiner, guldinramad väggspegel, stora vita fula bordslampor i Erics rum. Så också i Judiths rum, fast spegeln där kan vara ok.


Så mest behöver barnen litet grejer.

Vi tar oss dit med shuttlebus från vårt område till närmaste metrostationen, och därifrån med tunnelbana till IKEA. Det var inte total trängsel kl 9 på lördagmorgonen men nog räckte det till ändå... Judith språkade med några kineser, hon är påtittad mest hela tiden, för att inte tala om Edgar.

Köttbullarna smakar exakt likadant i Shanghai som på övriga IKEArestauranger. Här fanns dock inte kokt potatis som alternativ, vi fick nöja oss med franskisar. Inte ris i alla fall...


Restaurangen var närmast en krigszon även om det inte riktigt syns på bilden, trångt som tusan och man fick sno åt sig platserna snabbt om man ville sitta. Folk stod och väntade på bord, så någon riktig matro fick man kanske inte.

Till IKEA hade halva Shanghai kommit denna lördagsmorgon. Det betyder att det var trångt mellan hyllorna också. Man fick bara försöka tränga sig fram. Men folk är så vana vid trängsel så det flyter på på något konstigt sätt. Jag tror inte jag blev knuffad en enda gång trots att vi var ihoppackade som sillar.

Rätt mycket fick vi handlat. Och här lönar det sig inte att kämpa sig hem med alla paket själv, hemkörning och ihopskruvning av alla grejer får man för 10 euro. Rätt svårt att motstå. Nu är det bara att börja möblera om.

6 kommentarer:

JonasG sa...

Jag undrar vad köttbullar och lingonsylt heter på kinesiska?

Anonym sa...

Arga blickar riktas mot fotografen på första bilden. Man kunde ju tycka att asiaterna skulle vara vana med kameror...

Och är det Edgar som Pia bär i IKEA-väskan på sista bilden?

Anonym sa...

Eftersom fotografen har 11 köttbullar kvar på tallriken måste portionen varit mycket stor från början eftersom Edgar redan hunnit äta upp sin som han fick samtidigt.

Anonym sa...

Jo, tror jag vet vem det är "som kan IKEA köttbullar", och kan hålla med om att det var helt klart fler än 11 från början. Förbannat gott må jag säga.

Anonym sa...

hej på er alla ditt borta tänk att vi var på samma dag på IKEA I HAAPARANDA mycket folk vi hade för lite tid på oss var på en resa med hjärtföreningen i tre dagar annars bra resa besökte AVAASAKSA med mera allt okey ha det så bra

Anonym sa...

hej!
Ja, tänka sig att man råkar gå samma dag som sin mor på IKEA. En i Haparanda o andra i Shanghai. Hoppas köttbullarna smakade gott också i Haparanda.
MVH
Robert

 
Site Meter