lördag 27 september 2008

Nationaldagsfirandet startar

Yipppiiiieee- skriker barnen. Ledigt från skolan en hel vecka. Jonas och Linda på besök. Vad mer kan man begära?
Många expatfamiljer reser bort från Shanghai och Kina pga ledigheten, det väntas 5 miljoner extrabesökare till Shanghai nästa vecka, mest kineser, då. Och så Jonas och Linda.

Det kommer att vara fullt ös på stan som nog mommo och moffa kommer ihåg från ifjol. Så troligen tar vi det litet lugnt första besöksveckan. Det finns mycket att utforska i närområdet också.
Två nya restauranger har vi testat för att veta vart vi kan dra iväg med gästerna. Det blir nog bra dethär.

Kommer just från Thumb Plaza och amerikanska Malone's. Eric, Judith, Edgar och mamma. Vi hade vagnen med och gick hem efter maten. Det är lagom väder nu, soligt och kring 25, med moln mellan varven och litet blåst.
Men det kan ändra drastigt, kanske regn till kvällen och tyfon imorgon. Få se.

Kineserna har alltså ledigt hela fem arbetsdagar. ALLA kineser. Men för att få det så måste de arbeta både lördag och söndag före ledigheten. Nån ordning måste det vara tycker myndigheten. Och så jobbar man väl också nästa helg, så det blir väl bara en stackars onsdag man liksom vann.
Nå, vinsten är väl fem sammanhängande dagar som kan utnyttjas till att resa runt, besöka familjen eller så komma till Shanghai och kolla in ljushuvudena här. Måste skaffa sele åt Edgar så han inte springer iväg eller blir bortrövad.

Ja, så därför var inte pappa med på restaurangbesöket nyss, han jobbar ju in nästa veckas ledighet.

Vi återkommer!

S

Inga kommentarer:

 
Site Meter