Jaha, så var den dagen snart till ända.Judith var till skolan idag och klarade sig bra trots en arm i gips. Hon fick vara inne på rasterna för att undvika den värsta trängseln. Och värmen.
Det har varit 30-34 grader dagtid de senaste dagarna så man tar det rätt lugnt. Idag var det som mest 34 grader=Jintian zui gao wen du shi 34 du.
Vad gäller Eric så var han och mor på ytflykt till skräddaren idag. Vi tog en taxi efter att barnen kommit hem från skolan och tog oss till copymarket där det numera också finns en del skräddare på plats. Bra att inte behöva åka runt hela Shanghai när man behöver sy upp något.
Behovet bestod i en utstyrsel som suttit på en 1900-tals ikon.
Det är Erics klass som ska ha uppvisning för resten av skolan om en dryg vecka. Någon färdig klädsel fanns inte att uppbringa i Erics skåp, så det blev att tänka till. Nu hittade vi en käck bild på ABBA från 70-talet, där Björn hade en glansig, blå, ärmlös overall med jättebyxben. Den får nu kines-skräddaren försöka efterapa.
Men vi ropar inte hej ännu, jag ska se det först innan jag tror att de klarar utmaningen.
ABBA lär ju folk känna igen i alla fall. Nu fick Eric användning av sitt långa hår!
Sen skulle vi bara hem därifrån. Men det var inte det lättaste, det hade hunnit bli rusningstid.
Taxikön utanför copymarket var hundra meter minst och inga taxibilar syntes till. Vi visste hur fullt det var på metron, så dit ville vi inte.
Vi började knalla iväg hemåt, visste vägen på ett ungefär. Tänkte vi kunde ta en taxi på vägen. Men det kom ju inga lediga bilar, så vi gick och gick. Svetten lackade, det var fortfarande jättevarmt. Erics mod sjönk alltmer. Efter en halvtimme hade vi ändå kommit oss nästan hem, och hade då turen att bli upplockade sista biten av Robert som tagit en taxi från jobbet.
Nu är allt ok, om en vecka får vi se resultatet.
I helgen är det fest igen, det är Mid autumn festival, 'midhöst festival'. Det ska firas med mooncakes och ledigt på måndag 15.9. Det är inte klokt så många festivaler det ryms på ett år.
Nu måste jag sluta, det är ingen som orkar läsa längre...
Hej så länge /S
1 kommentar:
Heja heja! Massor av aktiviteter hela tiden. Här i Stockholm jobbar vi på, eller ja, jag är på photoshopkurs och alexandra sover i skogen (två nätter i regn och höstrusk, ingen höjdare kan jag tro). Hälsningar till er alla från oss alla.
Skicka en kommentar