måndag 26 november 2007

Internationella dagen













Dagen D, då man fick ta favoritkläderna till skolan. Hela dagen ägnas åt att lära känna de länder alla skolans elever kommer från.
Föräldrarna var inbjudna att närvara men att förstås låta barnen ha företräde. Jag (Sofia)tog en taxi dit vid 9-snåret och hann se när hela skolan var samlad i nya teaterbyggnaden. Varje land hade en representant som under jubel och applåder kom upp på scenen tills scenen var full och alla länder representerade. Vet inte exakt hur många länder det var men kring 40 åtminstone.


Det var så vackert. Jag blev så sentimental så jag fick torka tårarna, trots att mina egna barn inte stod på scen. Men bara tanken att de får uppleva detta. Och stämningen var upplyftande på ett sätt jag inte tror jag varit med om tidigare, må vara att England fick de starkaste ovationerna men det är ju förståeligt.


Efteråt var det kostymparad för barnen mellan Year 1 och 6, så både Judith och Eric var med. Klassvis fick de visa upp sina kläder. Visst skulle folkdräkt gjort sig bra, men nu har vi ingen sådan i Judiths storlek så det fick duga med blå-vitt. Det var många fotbollsspelare i skolan, det var ett enkelt sätt att klä sig nationellt. Och omtyckt ffa av pojkarna.










Sen kom det bästa: Food tasting, alla länder hade sina typiska maträtter uppdukade för alla att smaka, allt från sushi till karelska piroger och ja, det fanns det mesta. Klassvis gick man igenom gympasalen där borden var uppdukade och barnen såg ut att njuta av mixen.










Det är klart att chokladen och småkakorna gick åt som smör i solsken, och man såg att de västerländska barnen hade samma favoriter som ens egna barn medan de asiatiska barnen kanske valde litet annorlunda. Spännande.








Själv for jag hem med snåltanden värkande, hade inte hjärta att smaka något innan alla barnen fått sitt. Så jag for iväg hem för att mata Edgar.
Nu är det snart dags att hämta barnen från skolbussen, fara med Eric till 1½ h fotbollsträning medan Judith och Edgar far hem med Nancy. Robert brukar dyka upp när det lugnat ner sig litet...och familjen har sin egen assembly vid 18-tiden.
Det om det, hälsningar från Shanghai./Sofia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken dag ni har fått vara med om,det verkar väldigt intressant,blev det ingen smakbit över alls??!!!Och Judith var så "blåvit" och söt..sitter på golvet och äter !!!! Hmm

Mormoster

Anonym sa...

Ja tänk va dessa barn får uppleva vilka minnen de får.Judith var så fin i sin vita klänning.Ha det så bra.

Anonym sa...

Ja, ni får nog äventyr för livet. Hoppas ni har det bra från en fd Karperöbo, Lind

 
Site Meter