lördag 11 oktober 2008

Shanghai World Financial Center

Så var det äntligen dags. Att bestiga den nya höjden, den högsta utkiksplatsen i hela världen, Shanghai World Financial Center. Samtidigt kan man tycka att det har världens sämsta namn, mycket svårt att komma ihåg det kinesiska namnet på byggnaden... Däremot lätt att bara peka, för det syns nog.



Nästan hela familjen Svartsjö och så Linda och Jonas skulle upp.

Det "höga" JinMao-tornet var som ett pluttetorn uppifrån det nya observatoriet.
Och det var sant, golvet som Judith står på var gjort av glas! Man såg rakt ner och kunde se de små människorna och små bilarna under fötterna på en. Häftigt faktiskt!
Utkiksplatsen var på 472 meters höjd och själva tornet 492m högt, nästan en halv kilometer. Vi tycker nog dethär var det häftigaste hittills i Shanghai.
Men, nu är det lördag och gästerna har åkt (en hel del tyngre packning på hemresan...). Vemodet infinner sig, så vi måste snabbt hitta på något roligt att göra. Det blir FamilyFun på Erics fotbollsplan idag, så vi tar oss dit.
Och snart kommer ju Rickard!
Vi skrivs! /s

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att stå på gatan och se upp mot Jin Mao-tornet var redan det en "höjdare" då för ett år sedan. Nu när vi ser fotot ni tagit från utsiktsposten i nya tornet och ner mot samma Jin Mao kan man tro er vara på väg mot månen liksom...

Anonym sa...

Att ha varit uppe i Jin Mao ter sej inte alls så tufft längre. Undrar vad vi ska hitta på nu för att bräcka SWFC?

Anonym sa...

På sista bilden finns, förutom Judith då, 2 andra bekanta . Vem och var?

Anonym sa...

Lobent är dåligt gömd till höger i bilden. Jonas, däremot, har gömt sej bra men finnes längst bak till vänster.

Anonym sa...

Jag tycker mig känna igen gamla japanska kejsaren i mitten, Hirohito...

JonasG sa...

Känns overkligt att sitta här i kalla nord och titta på bilder av det vi precis upplevde hos er. Världens högsta utsiktplats, snabbaste tåget m.m. Nu ska vi börja gå igenom allt spännande vi fick uppleva (och köpa...). /L&J

 
Site Meter