tisdag 21 oktober 2008

Rickard och Sofia i Gamla Stan


Solen sken på vandrarna idag. Vi tog metron mot gamla stadsdelen på Puxi-sidan idag och tog oss längs vindlande gator och smala, inte alltid så väldoftande gränder mot YuYuan Garden.
Första stoppet blev Dongtai Road antikmarknad, massa prylar alltså. Men i och med att vi skulle bära med oss alla eventuella inköp så sparade vi oss och pengarna. Vi lär få tillfälle att återkomma.



Matmarknad fanns en bit längre bort på nästa gata, både rå och tillagad föda. Håriga krabbor såg vi mycket av, det är hairy crab season.
Även om husen är gamla och hygienen inte den bästa så var det rätt mysiga områden vi såg. Husen, ofta trevåningshus som var rejält nötta och lappade, var ju bebodda och det såg så levande ut på något sätt. Vi stannade en stund och följde några gubbar som spelade mahjong på ett bord utplacerat på gatan. Det var många åskådare som hade tid att stå där en stund.

Så småningom kom vi till Old Street intill YuYuan Garden. Där tog vi lunch en trappa upp i Shanghai Old Teahouse, riktigt mysigt ställe. Det gav en känsla av gamla tider.




Från lunchstället kunde vi följa kommersen längs gatan. Rätt kul att se hur prutandet ser ut på håll. Här fick man sitta i lugn och ro och pusta ut.

Inne på YuYuan var det inget lugn, fullt med folk som vanligt. På bilden finns allt väsentligt från Shanghai; de gamla husen med de böjda takknutarna, i bakgrunden de nya skyskraporna och till höger i förgrunden maskoten för världsutställningen i Shanghai 2010. Den ser man för övrigt överallt numera när nu OS är över.
Imorgon är det en ny dag.
Undrar hur det är med resenärerna på Malta? Och de(n) nyinflyttade i Vasa? Och dito i Stockholm? Och med alla i Korsholm och Terjärv också? Ja, hoppas ni har det bra och sköter om hälsan och varann. Många hälsningar Sofia, och Rickard:-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ser att det inte gar nagon nod pa er i Puxi. Pa Malta ar allting bra. Vi kollar in romarnas byggen och dito arabernas o fransmannens o engelsmannens. Manga som regerat over denna lilla o. I overmorgon tar vi snabbaten till Sicilien o kollar lite hur dom har det dar i maffiosoland.

Anonym sa...

Det brukar vara trevligt att gå o se hur de har det i Gamla stan all slags saker både bättre o sämre.Här är det så lungt får riktigt långsamt emellanåt regnar varje dag.Var ett varv på glasögon provning idag ,hoppas man får som passar.God fortsättning till er alla HÄLS.fammo ofaffa!

JonasG sa...

Old street är vackert, fint även med så många försäljare :-)

Anonym sa...

Vi på Gotland mår också bra i höstregnet!!!!

Anonym sa...

Vi i Stockholm är mitt inne i Extreme Home Makeover. :)

Anonym sa...

i terjärv är det bra men lite trist förståss ibland. ha de så rolit där å sköt om er! :)

Anonym sa...

bla bla balaaa

 
Site Meter