Det var denhär vi ville se. Och den var värd att se. Häftigare än jag trodde, även om vi vet att långa delar av muren är raserad, att den inte är en enhetlig sextusenkilometer lång mur och att den som stenmur inte är mer än femhundra år gammal. Men de äldsta delarna är kring 2200 år gamla. Muren gjordes i begynnelsen av jord eller lera.

Som försvarsmur var den inte helt perfekt, mongolerna lyckades mutvägen komma genom en port från norrsidan. Så den var bara så stark som den svagaste länken, så att säga.Många människoliv offrades i murbygget, man säger att de begravdes i muren efterhand de dog.
Och det är inte alls svårt att tro att det måste ha varit mycket svåra förhållanden för byggarna. Muren löper ju upp och ner över bergstopparna, och alla stenar skulle bäras upp med människokraft.
Myten om muren som det enda av människan byggda underverk som kan ses från rymden, levde länge kvar. Först 2003 när den första kinesiska rymdfärden gjordes tvingades man inse att det inte var sant, och kinesernas skolböcker fick skrivas om. Detta taget ur boken 'The Great Wall, China against the world 1000 BC-AD 2000' av Julia Lovell. Kan inte köpas i Kina vad jag vet...allt för kritisk i tonen för vad som här anses tillåtet kan jag tro.
Hur som helst så var den del som vi besökte norr om Beijing alldeles häftig. Nästan litet för häftig. Man fick vara noga med var man satte fötterna för att inte falla. Inga säkerhetsanordningar här inte. 
Hit men inte längre. Den restaurerade delen av muren slutade här, men för att nå hit fick man kämpa uppför en rejält brant del. Och inge ledstänger att hålla i, inget för mor- och farföräldrar att se live...Men det gick bra, inga benbrott denna gång.
Murklättring rekommenderas varmt åt hugade Kinaresenärer.
Hälsar Sofia och co


3 kommentarer:
Ja nog har ni fått se så mycket under er resa.Att lilla EDGAR orkar följa med på alla ställen han har duktiga föräldrar som orkar färdas så här mycket.Nu är våren på kommande,lite snö kvar med dåliga o leriga vägar vill inte komma fram med bil härifrån.Men det blir väl bättre småningom.Allt väl häls. från KVÄNBACKA
Kul att se bilder ifrån muren,den här veckan har radion i Sverige varje dag reportage ifrån Kina,just i dag handlade det om muren,och vad jag hörde är det ganska likvärdig info som ni har,synd att Edgar inte kommer ihåg nåt av sin långa resa...
Hälsar gör Mormoster
Hej på er hela familjen Svartsjö!
Sitter ensam hemma vid min dator (barnen sover och Kim i Sverige). Här kommer våren med stormsteg och det känns verkligen roligt med sol o. varmt väder. Måste nog instämma i Kvänbackas kommentar, hur orkar ni resa runt så mycket? Ni en nog hurtiga. Jag tycker ibland att det är tungt att t.o.m. gå till butiken med mina barn... Nåja, på måndag skall vi i alla fall på vår årliga Stockholm kryssning, roligt i och för sig men nog en större upplevelse för barnen. Vet inte om det är sååå roligt att släcka lampan i hytten kl. 21 på kvällen efter att ha suttit i bollhavet halva kvällen!!! Men allt har väl sin charm ;)
Sköt om er o. njut av ert exotiska liv. H. Misa
Skicka en kommentar