söndag 6 april 2008

Cykelträningen i Shanghai inledd

Idag var jag ute på min första riktiga runda i Shanghai. Tyvärr inga foton denna gång.

Trafiken är ju ganska tung här, så för att komma igång mjukt hängde jag på med ett gäng från vårt compund (en dansk, en amerikan och end från Nya Zeeland). Dom var vana cyklister och åkte racercyklar, så jag fick kämpa rejält för att hänga med med min svarta Trek hybrid.

Första utmaningen var att komma över Luoshan road (5 filar i var riktning) och sen under minst 5 broar tills vi kom ut på en cykelled längs med huvudleden mot flygfältet.

Sen var det att hålla sig allert på allt vad som händer runt en. Det fanns kineser överallt och skulle gissa att vi passerade en i medeltal var 5:te sekund (ringklockan kom väl till pass idag), men med mycket växel o broms lyckades ändå hålla en lagom hastighet. Ett och annat rödljus blev vi dock tvugna att passera för att hålla uppe ångan.

Det blev 17 km i ena riktingen och förstås lika många hem, så ingen lång tur den här första gång. Vädret var perfekt, +21, lätt mulet och vindstilla (kortbyxor o -ärmar). Luften var dock tjock av avgaser sista sträckan så man saknade nog lite Alskatvägen o Replotbron. Nu ska vi snart bänka oss i soffan o heja på Kimi o Heikki.

Zai jian Robert

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni hao! Meiwenti Lobent, xiaci Botniacyklingen! Snart klär jag också på utomhusdäcket på cykeln igen och seglar iväg mot Ytteresse.
Zai jian!

 
Site Meter