Hej !
Länge sen senaste inlägg. Vet inte vart tiden har runnit iväg. Vi har haft aprilväder med regn varannan dag och sol däremellan. I skolan har man försökt ordna 'sports day' flera dagar men det har alltid blivit uppskjutet pga regn. Här är det tyvärr så blött på alla gräsmattor efter regn så det går inte att använda dem. Vet inte om det beror på jordmånen, som gräset växer i. Eller lermånen, för här finns ingen jord som vi är vana med, bara lera.
Även i blomkrukorna är det bara lera. Men det växer ju ändå.
Idag var en riktigt skön dag med sol och värme, nu har shortsen kommit fram.
Ayin Nancy har kommit tillbaka från Filippinerna. Hon hade med sig foton på sina barn, tagna på äldsta dotterns skolavslutning. Hon fick tillbringa tre veckor med dem, och nu är hon här igen och hjälper oss. Hennes yngsta barn, Michael 4 år, hade nog undrat varför hon inte tog med sig deras nya lillebror Edgar till Filippinerna. Det kan inte vara lätt att förstå varför mamma måste fara bort för att sköta om andra barn. De hade varit glada åt de presenter som skickades med härifrån.
Några dystra moln på himlen ses dock, Kina drar åt svångremmen inför OS och ska städa rent i folkmängden. Nya visumregler verkar ha trätt ikraft fastän myndigheterna nekar till det. De filippinska jobbarna har svårt att få visum till Kina längre så vi får se hur det går med Nancy.
Det är mycket med OS just nu och för tillfället OS-eldens resa jorden runt. Kina och kineserna har svårt att ta och möta kritik från övriga delar av världen och de går i försvarsställning så fort någon nämner något kritiskt angående Kina, OS, Tibet, bristerna i de mänskliga rättigheterna i Kina mm, mm. Och det är klart att OS i sig ska få vara en ickepolitisk sportfest, men man kan inte annat vänta än att en del människor tar tillfället i akt och reagerar på det de tycker är negativt med Kina när världen har ögonen på kommunistlandet.
Här är man inte van att kritisera ledningen, det kan stå en dyrt att göra det. Därför ogillas naturligtvis också utlänningars kritik av kinesiska myndigheter, ingen har rätt att ifrågaställa vad myndigheterna gör.
Så i kontakten med kineserna är det bäst att hålla låg profil.
Nu börjar det närma sig kväll och kanske ett avsnitt av Häxdansen på svt.se.
Hej så länge!
Hälsar Sofia
torsdag 17 april 2008
Sommarn har kommit!
Upplagd av
Shanghajarna
kl
19:52
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Jag tror att vi kommer få läsa om Peking-OS i historieböckerna en lång tid framöver, med fokus också på annat än sport. Ska bli intressant att följa hur det utvecklar sej.
Trevligt att höra från er igen. Våren i Paris har man ju hört om men 'våren i Shanghai' vore kanske en ny poetiskt genre det med :). Vi har också följt Häxdansen i SVT1. Huhh, få se vad det egentligen är som döljer sig under fotbollsplanen. Nu börjar det nog snart bli dax för Ed & Co att planera för Karperö...
Skicka en kommentar