
Bara timmar efter Jakob och Alexandras visit till Beijing och Himmelska fridens torg så anländer OS-elden. Nu imorse landade flygplanet från Aten vid nya terminal 3 i Beijing och därifrån har elden färdats till torget. Inga anti-Kinademonstranter eller Tibetaktivister ses så långt ögat kan nå, men så är inte heller vem som helst välkomna att närvara vid festligheterna på torget. Bara noggrannt utvalda gäster fick komma. Myndigheterna vill endast visa glada och flaggviftande människor. men ännu kommer mycket att hända, det är min personliga övertygelse. Det är inte lätt att kontrollera vad folket ska få se när hela världen är närvarande och observerande. Vi får följa med vad som händer.
Såhär snällt står turisterna uppställda och lyssnar på guidens predikan på ovannämnda torg för några dagar sedan. Röda kepsar såg vi många under Beijingvistelsen./Sofia
måndag 31 mars 2008
Tiananmen Square, Himmelska fridens torg
Upplagd av
Shanghajarna
kl
09:29
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ert land är mycket i fokus just nu med alla OS-inslagen. Somliga uttalanden är kanske inte så positiva för Han-folket. Föresten, är det Judith som svingas runt av någon på Himmelska Fridens torg? Jag tycker mig känna igen den röda jackan.
Guiden Amy och Judith blev kompisar direkt.
Skicka en kommentar