torsdag 13 mars 2008

Bomber o granater

Förra veckan besökte jag och min kollega Xiao Ping ett varv i Shandong provinsen. På vägen till varvet råkade vi få ta del av en av ritualerna med när en kinesisk fiskebåt ska sjösättas på våren.

Som vi alla vet, är ju kineserna väldigt så fixerade vid smällare o fyrverkeri, men man blir ändå förvånad över hur mycket det egentligen är.

Denna gång körde man båten på en trailer flera km genom stan och det small oavbrutet. Döm själva, videon är 45 sek och dom höll säkert på 15min totalt. Efter sig lämnade dom ett täcke av pappersflisor. Smällarna bringar tydligen lycka för fiskebåten, kanske skrämmer de någon ond figur också. Håll för öronen...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Voj vilket ljud!Hoppas båten för lycka med sig.Här har vi det rigtigt slaskit o snö blandat regn,men dehar lovat kallare ännu så inte blir det vår ännu.En envis förkylning torr hosta har vihaft har hållit å på allt sen vi kom hem.Det var för stor ombyte att komma från värmen.HÄLS.mor

Anonym sa...

Antar att datorn ger er möjlighet att följa viktiga saker som händer här i västvärlden. I alla fall, schlagerdrottningen som representerar Shanghai-Pias födelseland blev efter kvällens final i Globen i alla fall Charlotte Pirelli. Man hade kanske helst sett BWO som segrare. Mitt i natten nu, God Natt!

Anonym sa...

Pirelli är ett däck, Perelli en schlagerdrottning.

Anonym sa...

:-))

 
Site Meter