måndag 17 mars 2008

Vår, skola o skåp


Peace and harmony igen i Lhasa, Tibet, läser vi om i Shanghai Daily. Försöker man se på BBC-nyheterna för att få en icke-kinesisk vinkling av oroligheterna i Tibet så blir rutan svart genast det visas något från Tibet.
Fortfarande har man svårt att tro att censuren har så stort utrymme här, men bevisligen har den det.
Undrar vilken kines som sitter och vakar över de farliga utrikeskanalerna och trycker på off-knappen när det pratas och visas sådant som kan störa den sociala harmonin i landet?



Våren har kommit till Shanghai, vilket bevisas med några bilder från området. I bakgrunden syns arga Judith som har precis cyklat omkull.







Magnolian (tror vi) är Shanghais "egna" blomma. Jättevackert blommande med stora blom på bara kvistar. Doften är om möjligt ännu härligare.





I slutet av förra veckan gjorde föräldrarna ett besök på BISS, barnens skola. Det var föräldrakvart och vi fick höra litet om hur det går för barnen. Samtidigt passade vi på att fotografera några av dekorationerna på väggarna.
Intill ses Erics nyårslöfte.



Här är Judiths och klasskompisarnas egna lådor.












Bild från Erics spännande klassresa i höstas.















Sen till möbelinköpen. Dethär skåpet är flickdrömmen som blivit sann. Judith har också beställt ett litet mindre skåp i samma modell.



Glada barn som poserar efter att ha fått lördagsgodis.











Nu blir det att gräva fram alla nycklar man äger.
Återkommer med kort på de andra möblerna.
Nu väntar vi bara på Jakob och Alexandra.
/Sofia o Robert o sovande barnen



3 kommentarer:

Anonym sa...

För att man skall kunna följa upp Erics nyårslöften skulle jag vilja ha ett förtydligande för texten på sista raden. Syns inte så bra :-))

Anonym sa...

Äntligen lite meddelanden ifrån er,trodde ett tag att kineserna lagt munkavle på er,blev lite orolig.
Kan bara meddela att magnolian blommar inte riktigt ännu på Gotland,just nu i kväll får vi lite snö faktiskt,men det är ändå vår.
Hälningar mormoster

Shanghajarna sa...

I want to get good marks in my math tests., menar Eric. Det var förövrigt inga blygsamma ambitioner vi kunde läsa om på de andra elevernas papper, här är det att vara bäst som gäller. Väl tufft kan man tycka.

 
Site Meter