lördag 1 mars 2008

Basarbesök samt cirkus i Shanghai

Igår, fredag var det sol och skönt väder. Så länge barnen var i skolan passade Nancy och Edgar samt Edgars mamma på att fara in till Yu Yuan-området i gamla delen av Shanghai. Där finns ännu de typiska kinesiska husen med uppsvängda takkanter. De är renoverade förstås, så riktigt gammalt ser det inte ut men känslan av det äldre Kina får man åtminstone mera här än där vi bor.


Vi passade på att besöka den livliga basaren där det säljs det mesta, både skräp och finare grejer. Det är roligt att bara gå omkring och se vad som säljs. Basaren är full till bristningsgränsen inomhus men utomhus var det skönare att ströva omkring.

Vi provade kinakunskaperna och köpte en baozi, en kött-och-kålfylld ångkokt brödbulle, två stycken för si kuai, fyra pengar. Det gick bra och gott var det. Sen åt vi också lunch på kinesiska, med dumplings, risknyten och en inte så god soppa. Det gäller att prova sig fram och vara beredd på att man kanske måste lämna vissa rätter oätna...


På kvällen tog vi oss ut till norra delen av stan för en akrobatikföreställning på Cirkus i Shanghai. Det var en häftig föreställning! Man kan bara ana sig till antalet timmar träning bakom numren.
Det avslutades med ett motorcykelnummer där det körde omkring 8 motorcyklar i en stor metallkula, det såg otroligt ut!










Man fick inte fotografera så vi tog bara kort under pausen, lydiga som vi är...



Inga kommentarer:

 
Site Meter