Jaha, så var rumban igång igen. Mail skickas hit och dit, det kommer direktiv från skolan och jobbet och via tidningar, fast Shanghai Daily har inte berättat om några influensasjuka här ännu. Vilket naturligtvis inte betyder att det inte skulle finnas några fall. Mest sannolikt så finns det redan här också.
Nå, vi får se vad som händer. Enligt skolsköterskan skulle vi vara i kontakt med konsulatet och meddela att vi finns här, ifall det skulle bli aktuellt med förflyttningar framöver. Alla avråds från att resa och från att vistas mer än nödvändigt där det är stora folkmängder.
Hm, lättare sagt än gjort.
Och så har vi ju också pågående hand-fot och mun sjukan, som nog rätt många tusen barn haft redan i Shanghai.
Skol'nursen' tyckte också att vi ska bunkra upp med konserver och torrfoder ifall det skulle bli besvärligt att röra sig ute och så man har mat hemma om man blir sjuk.
Känns kanske litet prematurt med alla handfasta råd men det är ändå bra med direktiv i tidigt skede, det hindrar många från att vilt försöka få information härifrån och därifrån. Mycket är ändå ännu så oklart, ingen vet vad som kommer att hända.
Men tvätta händerna ska vi göra ofta numera.
Kanske nån bild imorgon, nu ska jag leta recept på soppa och chokladsås. /S
tisdag 28 april 2009
Virustider som sagt
Upplagd av
Shanghajarna
kl
21:09
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Man förstår att skolsköterskan ger förmaningar. Risken att bli smittad i en tunnelbana i rusningstid i Shanghai är, tror jag, hundramiljon gånger större än dito risk inför arbetsdagen i våra trakter.
Skicka en kommentar