lördag 11 april 2009

En sommardag med Roger i Shanghai

Nu är det sommar i Shanghai, 25 grader och sol. Perfekt dag för en stadsvandring. Barnen blev erbjudna att komma med men av någon outgrundlig anledning valde de att vara hemma med Nancy och äta påskägg...'

Här står Roger bredvid en bildskygg klockförsäljare som kanske misstänkte att vi kunde vara civilklädda poliser med mission att haffa copyklockförsäljare. Men nej, vi handlade istället några kopior.

Robert vid nyöppnade bron över Suzhou Creek, eller rättare sagt nyrenoverade bron Waibaidu. Suzhou Creek rinner ut i Huang Pu River i norra änden av the Bund. Längs denna flod fanns tidigare mycket industrier och floden kallades förr för 'the smelly river'. När japanerna invaderade Shanghai 1937 så kom de att belägra området norr om Suzhou Creek medan britter och amerikanare samt kineserna förstås fanns söder om floden.



Längs Beijing Road litet norr om Nanjing Road var det mycket byggande på gång. Men på grund av värmen måste man ju vila sig så de flesta jobbarbetare sågs i horisontalläge när vi gick förbi.












Ronny, var det den här modellen du ville ha???







Vi vandrade längs Nanjing Road och det var vi inte ensamma att göra denna påskafton.






Utsikt från JW Marriott Hotel vid Peoples Square.




Glad Påsk önskar Shanghajarna och Roger!



4 kommentarer:

fammo sa...

Här har vi PÅSKAFTON solen börjar skina de har lovat 15 grader varmt så får nu se om det blir en vända till påskbrasan ha en god fortsättning på PÅSKHELGEN HÄLS.Hemmifrån!

Shanghajarna och Roger sa...

De e ju ganska varmt där också i så fall om de e 15 grader. Ha de så trevligt vid påskbrasan.

Nunu sa...

Minns nu ti föl Roger på Kinesisk bio !!

Ronny sa...

Jåå tänkt på ein såndee Peed tå i valt taal om piedä..., Män mä "höji" å på:)

 
Site Meter