onsdag 22 april 2009

Suzhoubilder

Här började vår resa mot Suzhou, eller rättare sagt här blev vi dumpade av taxichauffören. Han lyckades inte köra närmare tågstationen eftersom han tydligen kört fel och hamnade bakom hela komplexet. Det visade sig inte helt enkelt att ta sig till framsidan av stationen, vi gick fel och blev fast hos en ivrigt gestikulerande portvakt som inte ville släppa in oss bakvägen. Han pratade så mycket så ingen av oss hade en chans att säga något, och vi förstod inget mer än att det var stängt. Han kunde inte hjälpa oss att hitta till huvudingången. Stöön, aldrig enkelt i det här landet om man inte kan sin kinesiska.



Hit till framsidan kom vi ändå till slut och då var det enkelt. 12 minuter före tåget skulle avgå steg vi på i förstaklassvagnen. Tio minuter före avgång for tåget iväg! Undra på att alla kineser är i tid och har bråttom, avgångstiderna gäller tydligen inte som man är van vid. Här betyder avgång 8:14 att tåget avgår SENAST 8:14. Sen får man gissa sig till resten.




Suzhou ca 100 km väster om Shanghai har betydligt äldre historia än Shanghai. Här fanns i tiderna massvis med kanaler som rann genom staden och således också hundratals stenbroar. Av detta är bara en bråkdel kvar och vi fick gå en hel del innan vi fick se det vi väntade oss se i staden. Men visst var det riktigt mysigt på sina ställen.







Vi började redan vid nio på morgonen med museibesök, det ni! Sidentillverkning fick vi se, fast det var litet tidigt på morgonen så arbetarna var något trötta. Vi ville se hur man från sidenmaskens kokong började nysta upp sidentråden och kombinera ihop tunna, tunna trådar från många kokonger till en tråd. Den stationen var obemannad ännu och det var först när Robert själv började sätta sig och försöka spinna ihop trådar som väverskorna började vakna till liv. Då blev det liv i huset och väverskorna ropade den ena värre än den andra. Kändes nästan litet hotfullt där på museet en stund. Men plötsligt stod där en dam som kunde visa oss det vi ville se. Och 26 supertunna trådar vävdes samman till tråd på ett finurligt sätt. Tack och adjö sa vi och for iväg. Att man alltid ska behöva kämpa sig till allt här i världen.


Ett tempel vi klättrade upp i för att få upp värmen. Nio våningar och bra utsikt från översta balkongen.



Look out. Knock head. Hm, tack för varningen.






Humble Administrators Garden. Den största av Suzhous många och berömda trädgårdar. En hel del blomning vid den här tiden, och bra med rum.











Det här var lunchstället för dagen. Inget kunde hindra oss. Finns bara ett par tre Kotipizzarestauranger utanför Finland vad vi vet och en av dem finns i Suzhou. Gissa vem som åt en hel familjepizza?










I taxin var det rätt läskigt. Man kände sig litet inlåst.







Och visst fanns det folk här också. Påminner om tågstationen i Hangzhou där mommo och moffa var en gång i tiden.
Det var den resan. En dag lång men ganska innehållsrik!/S

1 kommentar:

fammo sa...

Trevligt att få se bilder av er vart ni har rest,säkert intresant var det att se hur sidentillverkningen kom till med mera.Här har vi haft en varm o skön dag ,fast nätterna är ännu kalla så kanske vi får börja tänka på sommaren så småningom .HÄLS.hemifrån!

 
Site Meter