onsdag 18 juni 2008

Midsommartider

Hej alla!

Det närmar sig skolavslutning, midsommar, hemfärd mm. Det har känts så avlägset förut och nu är det bara en dryg vecka tills vi får se Karperö igen och alla därhemma.
Idag är det betygsutdelning på skolan, så nu blir det väl bara nån slags lättare undervisning tills skolan slutar 27 juni.

Edgar har åter varit litet krasslig så vi har mest varit inne de senaste dagarna. Men nu börjar han vara sig själv igen.
Vi är dock bundna till hemmet ändå, för det regnar där ute. Och här regnar det inte litet när det regnar. I några dagar har det hållit på. Men det är varmt och skönt och man känner att luften är friskare när det regnar.

Man kan ju vara litet avundsjuk på klimatet här, varmt och skönt och växterna växer så det knakar. Hemma i Finland är det alltid så mycket fokus på de där några veckorna på sommaren när det är varmt och skönt. Och råkar man nu inte ha semester just då så får man sikta in sig på nästa år.
Om ändå häckplantorna vi planterade förra sommaren kunde ha växt litet. Helst skulle det få vara en frodig, tjock, grönskande häck, men jag vet att det kommer att vara samma små häckplantor, kanske litet högre, och kanske aningens ogräs...

Nu vet jag att det klippts gräs och plockats ogräs på gården redan och det är jag mycket tacksam för. Vi hade sett fram emot att få ha Nancy med i sommar, visa henne hemtrakterna och få hjälp med barnskötsel. Men det blev inget visum, de är säkert rädda för henne i Finland. Hon kanske skulle rymma och försöka vistas illegalt i ljuvliga Finland. Ja, vi förstod inte riktigt grunderna för nej till visumet men nu kan vi inte göra så mycket åt det.
Det blir inte så mycket tid över till arbete med hus och hem i sommar då, för Edgar är överallt...

Men det ska nog bli bra ändå.

Nu ska jag fixa litet lunch och sen blir det matinköp för skåpen gapar tomma.

Trevlig midsommar!
/Sofia

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er alla!

Så roligt att ni kommer hem ett. Jag hoppas verkligen att vi skulle kunna träffas nån gång. Vi kommer mest hela juli att vara i Ekenäs på vår hyrstuga så vi kommer till Småbönders nån gång i slutet av juli.

Vi får väl höras, ha en riktigt skön midsommar alla ni!

Kramar från Misa & co

Anonym sa...

Trevlig midsommar, vi ses nästa vecka!
Nu blir det sill och potatis på Gotland.
Mormoster och mor

Anonym sa...

Glad midsommar till er alla från en regnig KVÄNBACKA.Har regnat här hela veckan kanske lite mindre än ni fått, hoppas på bättre väder så smånigom.HEJ HEJ!

Per-Göran ( Pontti ) sa...

Hej och trevlig midsommar härifrån oxå! Hanna och jag läser er blogg samtidigt, hon i N-vetil och jag hemma i ett regngt Högnabba. Ha det bra

Anonym sa...

Det är midsommar lite överallt i dessa tider. T.ex. här på Gotland där mommo och jag befinner oss. Vädret var det ja, +26 enligt taxichauffören och en blandad kompott av sol och moln. Imorgon blir det en traditionell svensk midsommar med stång o annat.
Välkomna hem ni alla, Eric & Co. Vi skall nog ta hand om Ed vid behov ;-))

 
Site Meter