lördag 19 januari 2008

Nyårsförberedelser



Snart är det fest igen. Enligt vår kalender inträffar kinesiska nyåret mellan 21 januari och 20 februari. I år är 7.2 första dagen på det nya året. Det här är festligheterna med stort F.
Festandet pågår i två veckor och kallas också Vårfestivalen, Springfestival. Vissa förlänger helgen både före och efter. De flesta kineser är lediga och spenderar tiden med familjen, många reser hem från storstaden för att träffa föräldrarna. I Shanghai lär det vara rejält mindre folk under springfestival då så många reser bort. Bara tågresenärerna i Kina väntas vara så många som 180 miljoner under helgen, bussresenärer 2.15 miljarder och flygresenärer 22 miljoner. Det är inte klokt! Man förstår att det måste vara trångt, och inte lätt att komma över biljetter. Shanghai Daily skriver om långa biljettköer och det ordnas specialarrangemang för att klara av mängden resenärer.
Det ska vara kinesiska dekorationer i form av röda pappersfigurer, röda papperslyktor och ffa råttbilder då 2008 är råttans år. Nu får grisen ge vika. Det ska ätas fisk och delas ut hongbao, röda kuvert med pengar, åt barnen. Fyrverkerier på nyårsaftonen ska skrämma bort Nian, monstret från bergen som en gång i året kommer ner och ska glufsa i sig litet människokött.
För den intresserade finns jättemycket information på engelska Wikipedia om Chinese New Year.
Vi ska ta det lugnt och se vad som händer.
Idag har det regnat och vi har varit på trevlig lunch till våra norska vänner. Lillkillen i familjen har bestämt sig för att gifta sig med Judith. Judith är kanske inte helt övertygad om att det ska bli så men det är kul att vara omtyckt...
Eric spelar x-box, Edgar har feber och Robert har just lärt sig spela Lille Katt på piano (aldrig för sent att lära sig saker).
Xin nian kuai le (Gott Nytt År) en gång till! Hälsar Sofia

1 kommentar:

Anonym sa...

Lyx att få fira nyår två gånger. Hoppas råttan för med sej lycka och välmående till er alla.

 
Site Meter