torsdag 14 maj 2009

Första hjäääälp!!


Vår Safety Manager Joshua på jobbet har varit väldigt aktiv på sistone. Ena dagen första-hjälpkurs o andra dagen evakueringsövning.
Damen här är från lokala Röda Korset och håller kursen som skulle gå på engelska. Inte ett ord på engelska sa hon, men som tur var kunde vår säkerhetschef översätta lite halv knaggligt.



Här beskrivs CPR, (Cardio Pulmonary Resuscitation) även kallad återupplivningen, steg för steg på lokala språket (eller var det olika förbandstyper?). Nåja, 2 blåsningar o 20 tryckningar var det väl.






Som tack för att vi kom på kursen fick vi en förbandslåda innehållande hela 2 dukar o en gummislang samt någon kompress. Det ska tydligen räcka till enligt kineserna. Vår lärarinna visade oss väldigt så komplicerade sätt att binda upp armar o ben. Överkurs för oss.




Under själva evakueringsövningen gick det snabbt undan, så jag hann inte med några foton. Den här mannen har ingen del i övningen, men honom passerade vi nere i källarvåningen där han och många andra håller på med evighetsprojektet att bygga o riva, bygga o riva. Caféet som öppnade i mars ser ut att vara hotfullt nära stänging.
Annars allt ok, vädret lite svalare nu (runt 20-25) efter en vecka med över 30. H. Robert

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ombyte i vardagen att få gå på första hjälpkursen. Lördag kväll vi väntar ett klockan skall bli 10 då börjar EUROVISIONS SCHLAGERTÄVLING f år se hur det går för FINLAND.HÄLS.från KVÄNBACKA!

Shanghajarna sa...

Om någon funderar varför det inte kommer in nåt nytt så kan vi meddela att vi efter en del sökande kommit på ett sätt att komma förbi det av Kina nu åter blockerade Blogspot/shanghajarna. Vi kan inte få in bilder och vet inte om vi kan få in ny text heller men tydligen är det så att Kina inte gillar fria blogspot och har beslutat att sätta käppar i hjulet. Få se för hur länge denna gång. Hej så länge/S&R

 
Site Meter