Det är bara en radda festivaler i Kina. Den ena hinner knappt sluta förrän det är dags för nästa. Denhär gången är det som rubriken antyder Dragon boat festival, till minne av en modig man som tog sitt liv för rättvisan i landet genom att hoppa i sjön så att säga. Det ska nu ros i båtar och kastas mat i vattnet så fiskarna ska äta maten istället för kvarlevorna av den ca 2500 år gamla martyren...nå, vi avnjuter ledigheten runt hemknutarna och festivalar inte så mycket. Och maten äter vi själva. Förutom det gamla bröd som vi närmast dagligen ger åt fiskarna i Seasons Villas fiskdamm. De börjar vara tjocka och feta vid det där laget, fiskarna. Det hör till en av dagens utflykter att mata fish, tycker Edgar.
Än så har inte H1N1 kommit hit på allvar, bara några officiellt sjuka i Shanghai så kanske vi klarar oss till vi kommer hem. Få se. Alltid är det något att oroa sig över.
Vi är fortfarande censurerade så därför får jag inte in några bilder men litet text bara för att meddela att vi lever.
För tillfället går tillvaron ut på att söka ny bostad. Har kollat in många men inget napp ännu, endera för dåliga alternativ eller för dyra. Imorgon bär det av igen på husjakt.
Just nu är Rooobert på cykeltur i Pudong, skulle väl ta sig mot flygfältet eller nåt, det kan vara litet hett och jag är rätt säker på att han är dödstrött när han kommer tillbaka för termometern visar 31,4 grader.
Nästa vecka har Eric stora tentamensveckan. Två test varje dag och det är dethär de övat för under hela året. Och dessa test håller också skolan som viktiga mått på hur bra undervisning de här. Jag tror att de har likadana test i de andra internationella skolorna och kan då jämföra sig med varandra. Imorgon är det numeracy och science.
Ok, nu dags att fundera över maten, så länge Edgar sover.
Hej så länge!/S
söndag 31 maj 2009
Dragon boat festival
Upplagd av
Shanghajarna
kl
11:37
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar