fredag 20 mars 2009

Påskbrasa i Pudong

Något tidigt kan tyckas, det är ju inte riktigt dags än. Men så var det ingen påskbrasa vi såg heller, idag, i Lujiazui. Pia & Pia tog sig med metro till skyskrapekvarteren för att inhandla diverse förnödenheter till helgen och när vi kom upp från underjorden såg vi svart rök bolma upp bakom ett stort bygge. Det hade tydligen just börjat brinna för röken hade inte hunnit så högt upp i luften än och snart hörde vi de första brandbilarna komma tjutande.
Vi stod intresserade och kikade mot skyn och rökutvecklingen, undrande tillika hur stor risken var att något explosivt skulle nås av elden. Vi såg inte vad som brann.
Efter en stund verkade det lugna ner sig med röken så vi for närmare för att få veta vad som brann. Det var tydligen en byggbarack som tagit eld och inte tog det länge innan den var en ful hög med rykande bråte. Nu står väl en 70-100 jobbare utan natthärbärje.
Men det händer mycket mindre än man kunde vänta sig, med tanke på kvaliteten på allt vad som har med el och kablar att göra. Eller så får man inte reda på när det brinner.
På tal om yoghurt; (som Jonas sa en gång)
i morgon ska jag plåta blommor, de är såå vackra nu, träden med bara blommor på kvistarna. När våren kommer så händer allt så fort.
Och nog är det skönt, samma känsla som hemma när ljuset återkommer, man blir bara så glad.

Fredag eftermiddag. Eric ska strax på fotbollsträning. Judith kommer snart hem från skolan efter sin teckningskurs. Edgar är ute i parken med Nancy. Och jag ska förbereda middagen, pizza utan pizzadeg. Det blir säkert bra!
Hälsningar Sofia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er!

Rogers visa ansökan är under behandling och klar på måndag. Vi skickar den på ti eller onsd. till Tärjä!

Ha ett skönt veckoslut. Kramar från Misa som ska ut o. träffa kompisar ikväll!

Shanghajarna sa...

Tusen tack Misa! Och ha så kul med tjejerna! Hälsningar Sofia

 
Site Meter