Allt börjar nu vara åter till det normala. Judiths halsfluss är ännu under antibiotikabehandling och hela familjens magsjuka har dragit vidare. Nåja, Robert är nöjd som klarade sig undan denna gång, och han påpekade många gånger att de starka brukar klara sig. Utan att bli sjuka alltså. Men vi kommer alla ihåg vem det var som föll först den ödesdigra julaftonen hos mommo och moffa för några år sen...
Ska bara återge en del av tisdagen 24 februari;
Judith och Eric är hemma från skolan pga magsjukan. Robert på jobb, klockan är ca fem och jag har förberett köttbullar, makaroner och IKEAs gräddsås till middag. Jag ville veta om barnen var friska nog att fara till skolan dagen efter. Och det går bra att mäta när man ser på hur bra köttbullarna går ner, om de hålls nere osv.
Jag skickar hem Nancy som hållit Edgar borta från köket under matlagningen.
'Maaaaat!' ropar jag för att det ska höras till tredje våningen.
'Åååh, köttbullar!' ropar barnen och ger mig en kram. Det behövs ibland inte så mycket för att vara världens bästa mamma.
Judith och Eric laddar sina tallrikar och sätter igång.
Edgar sitter på sin stol och tuggar på en liten köttbullsbit. Jag själv väntar med maten.
Två sekunder senare kräks Edgar upp hela dagens mat- och dryckintag. Fem rejäla gånger.
De två andra barnen stirrar på förödelsen och jag ordinerar dem snabbt att ta maten med till andra våningen och äta där. De lommar äcklade iväg.
Edgar sitter olycklig på sin stol. Kläderna nerspydda och golvet runtomkring som en blek jättepizza. Mest välling.
Jag funderar vad jag ska göra först, duscha honom eller torka upp?
Börjar med att ta av Eds kläder, allt utom blöjan.
Ringer Robert för att mitt i eländet informera om vad som hänt. Som om han skulle kunna hjälpa just då...
Tar sen trasan i handen och börjar torka upp. Det tar en god stund.
När jag är klar ser jag efter Edgar för att sätta igång ett bad åt honom. Han har under tiden målat den vita ugnsluckan grön och blå med Judiths färgpennor...
Sen upp till våning tre och på med badvattnet. Jag tar bort Eds blöja och han ställer sig på min nyinköpta badrumsvåg och kissar. Han lyckas få hela vågen täckt innan jag lyfter upp honom och sätter honom i badet. Han är ju inte uttorkad av magsjukan i alla fall om han lyckas kissa såå mycket, tänker jag.
När badandet är klart, Edgar fått nya kläder, så far vi ner igen. Och nu käkar han makaroner med gräddsås och ketchup så det står härliga till. Namnam tokotee, sa Edgar...
Sen kom pappa hem. Och ugnen är fortfarande grön och blå.
Hej hej från Sofia
onsdag 25 februari 2009
En halvtimme av min gårdag
Upplagd av
Shanghajarna
kl
14:20
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det hade varit bra med tio armar en sån eftermiddag!!!
Men humöret verkar vara på topp!!
Hoppas ni får vara fri från magsjuk o spyan fari nu en tid framåt det är jobbigt med många sjuka på engång.HÄLS.Från en fin o vit vinter i FINLAND.
Skicka en kommentar