torsdag 5 februari 2009

Australien del 2

Efter uppvärmning (!) på Moreton Island utanför Brisbane förflyttade vi oss till Noosa Heads, norra delen av Sunshine Coast, norr om Brisbane. Ca 1½ timme med bil. Toyota Kluger, en sån kunde jag tänka mig. Helst dock med ratten på vänster sida.
Där hade vi lägenhetshotell, så det var enkelt med matlagning hemma. Edgar var ju sjuk förstås, med feber och snuva. Förresten så startade sjukan redan på flyget till Australien med en rejäl spya i mammas famn efter halva resan. Så man kände sig riktigt fräsch vid ankomsten...
Nå, vi hade medusin med så det ordnade upp sig med Edgar.
Vi var inte riktigt beredda på solen, hade med solskyddskräm faktor 10 åt oss vuxna. Ha! Minst 30 skulle det vara, så det blev tyvärr kräftröda axlar innan vi lärde oss.

26 januari var Australiens Nationaldag och då var alla lediga. Det var mycket folk på beachen. De skulle slå rekord denna dag, med flest luftmadrasser i vattnet på en gång, i formation. Närmare 900 stycken. Vi försökte också skaffa oss de gröngula flip-flopmadrasserna men de var slutsålda, så jag tror nog rekordet slogs.











Det fick bli andra sorters vattenleksaker. Uppblåsbara surfbrädor. Det tog en stund innan de lärde sig att rida på vågorna men det var desto roligare när det började fungera.

Sen tog vi en dagstripp till Australia Zoo. En sanslöst stor kontrast till Shanghai Zoo som vi besökte med Jonas och Linda. Och utan tvekan väljer jag det förstnämnda...
Rent och fint, djuren var välskötta och vi behövde inte trängas.
Koalabjörnarna var favoriter, som sagt. De hängde i träden litet varstans och sov. Judith och Eric lät sig fotograferas med varsin koala i famnen, som bebisar. Det kunde vara ett trevligt husdjur, men var skulle man få tag på eukalyptusblad?











Kängurun var nästan lika gullig den. Vi fick mata dem med någonslags kängurumat. De var kanske mindre i storlek än vi trott, men det finns väl olika varianter av kängurur.
Vissa tog siesta...

























Väl hemma igen tar sig barnen ett spännande dopp med snorkling i hotellets barnpool. På farliga 45 cms djup...





Trafiken en morgon på huvudleden mot Brisbane. Imorgon får ni möta släkten Hägglund! Hej så länge!
/Sofia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va fina bilder av er va barnen skall ha tyckt om sig när de fick se så mycket olika djur och ni alla var det en fin upplevelse.Bra att ni kom lyckligt tillbaka!Ha det så bra häls.hemifrån!

Anonym sa...

Det känns som man missat nåt när man ser alla dom fina bilderna!!!!!

Anonym sa...

Hej på er världsresenärer!

Vilka härliga upplevelser ni haft. Och så fräscha och brunbrända ni alla är! Är nog en hel del avundsjuk när jag sitter här hemma i Esbo och vaktar över en febersjuk Tindra.

Annars allt väl också här. Härligt mycket snö och ordentligt vinterväder här i Södra Finland. Så i år har vi tagit fram all vinterutrustning med skidor och skrinnskor och pulkor. Roligt att man har nytta av dem mer än en dag/år.

Ha det så bra o. sköt om er alla!

Kram från Misa med familj

 
Site Meter