tisdag 27 maj 2008

Till minne av jordbävningsoffren

De är nu över 65000, de som hittats döda efter jordbävningen i Sichuanprovinsen. Och ännu är ca 25000 saknade.
Kalligrafilärarinnan och kursdeltagarna (jag och en annan finländare) diskuterade vad det är som händer i Kina dethär året. Det skulle ju bli så bra med OS och allt. Vi pratade feng shui också, vilket för lärarinnan är en något annorlunda sak än det vi nordbor tänker på när vi hör feng shui, typ kinesisk inredningsstil som ger de rätta energiströmmarna i rummet mm. Till feng shui hör enligt Miss Ma också tex var man gräver brunnen på gården, vilka siffror som är tursamma och sånt.
Nu valde man ju att starta OS 8.8 2008, klockan 8 på kvällen också kanske, för att siffran 8 säga vara en lyckosam siffra.
Men nu svajar det i feng shui världen. Miss Ma räknade upp följande:
-12.5, jordbävningdagen, 1+2+5=8
-14.3, upploppen i Tibet, 1+4+3=8
-25.1, svåra snöstormen i södra Kina som dödade många, 2+5+1=8
hm, vad månne detta betyder?

Nå, det får tiden utvisa.

Men, läste idag en dikt, som skrivits efter jordbävninskatastrofen.
Måste kopiera den, bara på engelska, tyvärr.

Hold on to Mom, my child.

Come, my child,
Hold on to Mom's hands.
The road to heaven is too dark.
I'm afraid you might be hurt again.
Come, hold Mom's hands tightly.
Let Mom go with you.

Mom, I'm afraid,
The road to heaven is too dark.
I can't see your hand,
Since the fallen walls took away
the sunlight.
I shall never see your gentle eyes.

Move on, my child,
The road ahead has no worries,
No books that you can't finish, nor
dad's complaints.
You must remember dad's face
and mine,
In the next life, we shall be
together again.

Don't worry, Mom,
The road to Heaven is crowded,
there are my classmates and pals.
Don't cry, we all say
Anyone's Mom is our Mom.
Mom, every child has a Mom.
In the days without me,
Give your love to other children.
Mom, Mom, don't cry.
Tears won't shed light on our path.
Let us go away.
I'll remember your face,
And dad's looks.
Let's promise,
In the next life,
We'll be together again.



Åh, man bara gråter. Men verkligheten är grym, det är många som har det svårt nu.

Här är det annars bra mellan tårarna, det blixtrar och dundrar mäktigt ikväll. Snart läggdags ty uppstigningsdags igen 05.00.
Sofia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inga ord täcker det dessa jordbävningsbarn går igenom. Men en fin dikt du återger.

Gosses sa...

intressant notis, all dessa åttor. Jag tog upp ämnet hemma med fru & svärmor. Intressant diskussion....fenshui i gungning...jordbävning skedde ju kl. 14 tjugoÅTTA...

Men plötsligt kom ett problem upp till ytan. Dottern Selina är för ÅTTONDE april tvåtusen ÅTTA....

Oj hur skulle jag komma ur detta problem....man måste vara uppfinningsrik, ett så tungt år i Kina måste betyda att Selina blir väldigt stark-strong (det gick hem)

 
Site Meter