Ja, så var det julfesttider i Shanghai. BISS-skolan slutar fredagen 14.12, så nu är vi på slutrakan.
Eric hade julfest senaste fredag och det var en upplevelse på många sätt. Det var Year 3-6 som hade ordnat med julkonsert för familj och bekanta. Det var helt fullsatt i den nya teaterbyggnaden. Stämningsfullt var det och alla klasser hade eget sångnummer.
På bilden ses Year 5, Eric i mittersta klungan andra raden framifrån och andra från höger.
I motsats till vad man brukar serveras på skoljulfester hemmavid (glögg, kaffe) så fick man ett glas rödvin att smutta på under konserten. Kanske något att tänka på..? ;-)
Det behövdes nog litet avslappning förresten för taxiresan till skolan tog nästan en timme, det var rusningstid halv sex på kvällen. Normalt tar det ½timme för skolbussen och 20 minuter med taxi. Det var knappt vi hann till starten.
Sen fick man börja gruva sig för hemfärden, alla skulle ju hem samtidigt och alla skulle ha taxi. Skolan är ju en bra bil utanför stan så det finns inga taxibilar att vifta åt. En omöjlig ekvation.
Jag var så glad att jag inte hade Edgar eller Judith med, Robert var på jobbresa. Nancy barnvakt.
Som sända från ovan kom Erics klasskompis Dante med familj och erbjöd oss skjuts via deras hus nära skolan och sen hem med deras privata chaufför. Lättnad är en skön känsla.
Nå, nu är det Judiths tur imorgon. Robert på resa igen, Nancy får ha hand om de övriga barnen och Judith och jag ska ta oss till och från skolan på sätt eller annat. Spännande.
Logistikproblem, alltså.
Kring skolan är det litet knepigt med fordonsframkomst och parkering och sånt. Vägen fram till skolan är smal och sista vägsnutten går längs en å, utan räcke naturligtvis. Själva skolområdet är inhägnat men de små och få parkeringsplatser som finns är till viss del utanför området. Skolan har 1000 elever men man har inte riktigt räknat med parkeringsplatsbehovet.
Så när alla kommer till skolan samtidigt en julfestkväll så blir det trångt. Taxibilarna kommer inte åt att svänga runt och köra bort, vissa bilar ska in och parkera, osv.
När vi kom dit förra fredagen höll en taxibil just på att dra upp en annan personbil som olyckligtvis hade rullat ner i ån... Jag tror inte det var några personskador i detta fall, men så går det när man inte tänker klart innan man bygger.
Så ni förstår att det blir spännande imorgon.
Judith övar julsånger, och jag försöker hålla mig allvarlig. Man känner ju inte igen alla engelska julsånger så jag kan ju inte rätta till henne när jag inte har någon text. Men en sak tror jag hon fått om bakfoten; hon sjunger om "Jesus- sailor of the world"...
Jag har mina aningar om att det kan vara saviour, eller hur det ordet nu skrivs, frälsare alltså. Men vem vet förresten, kanske han var sjöman ett tag, eller världsomseglare i mera abstrakt mening...
Nu ska jag samla mig inför morgondagen. Den kommer att bli innehållsrik har jag på känn.
Adventshälsningar från Sofia
PS Något tidiga födelsedagshälsningar till Rickard. Ha en trevlig lucia-födelsedag!
tisdag 11 december 2007
Logistikproblem
Upplagd av
Shanghajarna
kl
20:05
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Ja det var nog ett annorlunda julfest.ERIC är så fin i sin röda tröja,tänk vad dom få vara med om mycket nytt.GRATTIS JUDITH på din dag.HÄLS. FAMMO!
1
Judith har kanske lyssnat på Leonard Cohen som beskriver Jesus som en sjöman i sin sång Suzanne :-)
"And jesus was a sailor
When he walked upon the water
And he spent a long time watching
From his lonely wooden tower
And when he knew for certain
Only drowning men could see him
He said all men will be sailors then
Until the sea shall free them
But he himself was broken
Long before the sky would open
Forsaken, almost human
He sank beneath your wisdom like a stone
And you want to travel with him
And you want to travel blind
And you think maybe youll trust him
For hes touched your perfect body with his mind."
Kul-Judith. Jesus som seglare har man inte hört om. Däremot har det berättats om en man med samma namn som deltagit i marathonloppet "Genesaret runt" härförleden men blivit diskad efter att ha upptäckts springande gena över vattnet...
Ibland går googlandet överstyr...
Jaa-a, Jakob har så rätt så.
Nu sover alla, endast Roober är vaken.
Skicka en kommentar