fredag 2 januari 2009

Första blogginlägget 2009

Förresten, första gången jag skrev 2009 på tangentbordet. Kanske det sjunker in så småningom att vi bytt år.
Några nyårslöften?
Själv har jag inga riktigt högtidligt svurna löften, men kanske vi kunde variera bloggen litet mera från och med nu. Det blir lätt till mest familjerelaterade inlägg. Mera Kina kanske? Finns det önskemål?
Julen kom och for, här blir det lätt att komma ifrån julkänslan snabbt efter juldagarna. Ingen snö, inte många tecken på jul förutom julpynten i klubbhuset och julljusstakarna i de finländska och svenska hemmen.
Några riktigt trevliga julsammankomster fick vi nog i helgen, trots avsaknad av de "gamla" vännerna hemma i Korsholm/Terjärv/Vasa mm. Kvällen på Green Hills och den skandinaviska jullunchen var höjdpunkter. Det borde vi förresten ta över, att äta jullunch någon lördag i advent. Kan börja typ klockan 14 och hålla på till åtta -nio på kvällen. Nu var det blandat danskt/svenskt julbord, och en hel del snapsar till varje rätt. Det viktiga var att äta lååångsamt och bara en rätt i gången. En hel del feta smaskiga rätter, patee´r och dylikt. Det gör att det tar en del timmar innan maten är äten. Där fanns en del amerikanare som försynt frågade om man inte kunde dricka vatten till maten, men det var det inte ens någon som låtsades höra. När det frågades efter något grönt, typ sallad eller så, så visade danskarna bara på gröna Carlsbergburken och menade att det var det enda gröna som går att äta/dricka.
Vilket syntes när folk sent om sider började stiga upp från bordet för att tacka för sig och gå hem, det blev litet vingligt för vissa.
Nå, man kunde ju ta över delar av seden kanske, åtminstone att äta och umgås dagtid och inte alltid nattetid. Då är man piggare nästa dag, vilket för småbarnföräldrar är tacksamt.

Hörde för en stund sedan att vädret vid kinesiska muren är förträffligt idag, ingen vind, vilket gör kylan mera uthärdlig. Imorgon flyger fammo och faffa hem igen och Robert och Judith återvänder till Shanghai. Det blir att göra sig klar för skola på måndag.

Hej så länge! Hälsar Sofia

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra blandning som ni har det nu,fortsätt så!!!

 
Site Meter