söndag 4 januari 2009

Beijing 01.01.2009

Tidigt på nyårdsagsmorgonen tog vi flyget till Peking. Här poserar vi i strålande solsken på Himmelska fridens torg med Maos mausoleum i bakgrunden.
Han har öppet hus bara på förmiddagen, så det blev inget besök denna gång heller. 32 år har han legat där nu, och han lär ska vara kvar där en tid framöver så tids nog.




Ingången till den förbjudna staden. Öppnades förövrigt 1912 för allmänheten efter att varit totalt sluten runt 500 år. Har 9999,5 rum.






Efter över en timmes traskande kom vi till huvudpalatset. Efter detta kom ännu härskarens "kontor", princessans palats, trädgård och sen ännu några portar innan vi äntligen kom ut på andra sidan.
Sen var det dags nästa kamp, att få tag i en taxi. Här är det allt som oftast någon form av strul i varje situation, men det tar vi en annan gång.



På kvällen tog vi oss till den berömda nattmarknaden. Fanns alla möjliga grillade pinnar (kött av allt som går på 4 ben, fisk, bläckfisk, sjölejon, skorpion, skalbaggar, orm, frukt, grönsaker m.m.).
Judith o faffa vågade sig på karamilliserad jordgubb o kivi. Mycket gott o klibbigt.
En mur såg vi på nästa dag, men den tar vi lite senare.
Hoppas att resenärerna har återhämtat sig från den långa flygresan igår. H. Robert

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser väldigt bekant ut allt det där! Kan fortfarande se gräshopps- och spindelpinnarna framför mig. Hade suttit fint med en karamelliserad klibbsticka nu faktiskt...

Anonym sa...

Nu är vi lyckligt hemma.Resan gick bra.Tusen tack för er gästvänlighet och de minnesrika upplevelser som vi alldrig glömmer,utan er hjälp hade det varit omöjligt tack,god fortsättning på det nya året.Häls. faffa o fammo!

 
Site Meter