fredag 2 oktober 2009

Grattis Kina 60 år


Ja, igentligen fyllde Kina redan igår, men som vanligt hinner vi inte riktigt med på vår blogg. Det har varit hopplöst att komma in på blogspot på sistone. Kineserna har skärpt säkerheten (=censuren) nu inför födelsedagen. Hoppas det lugnar ner sig så småningom. Samma tendens såg vi förövrigt inför OS ifjol.
Det har alltså gått 60 år sedan Mao Zedong kom till makten och bildade Folkrepubliken Kina (Peoples Republic of China), och det firades med pompa o ståt i Peking igår. Över 100.000 personer deltog i marchen som pågick hela dagen. Som alla andra kineser hade vi bänkat oss i soffan denna dag. Om ni haft på TVn det senaste dygnet har ni säkert sett skymtar av spektaklet. Det tänkte aldrig ta slut. Stackars Mr Ho och Mr Wen samt pensionärn Mr Yang som hade kameran på sig säkert 8 timmar i ett sträck.


Vi var inte på plats så har inga egna bilder att presentera, men här kommer då ett gäng med Taikonauter. I Ryssland heter det Kosmonauter, och i väst Astronaut. Vad heter (eller kanske kunde det heta) det i Finland då?



Polisen håller ordning och reda på Himmelska fridens torg.
Ledigheten fortsätter och i morgon drar vi lite sydöst till (ännu) varmare trakter. Tyvärr lär det ska vara lite blåsigt på Filippinerna just nu, men det är väl övergående. Vi ska ta det försiktigt. H. Robert & Co

Inga kommentarer:

 
Site Meter