Det våras i luften. Efter några veckor med runt noll och ibland ända ner till -5 så känns det väldigt så varmt med sol och +10.
Tanken var att sparka lite boll på bakgården i morse, men det blev något helt annat. Edgar hittade 2 fallfrukter och vid närmare granskning visade sig trädet vara fullt av gula fina frukter.
Vi har varken stege eller traktorskopa, så man tager vad man haver. Lite klumpig var parasollen och några frukter fick jag i huvudet, men ner kom dom flesta.
Inspektören Eric kollar innehållet redan på fältet.Dagens skörd var ett ämbar med pomelo. Om det blir saft, sylt, vin, sprit eller att äta direkt är inte klart ännu.
Pomelo är en gul-grön citrusfrukt. Ljust och ganska så torrt fruktkött, känns mycket så fiberrik. Påminner mest om grapefrukt.
Grapefrukten är faktist en korsning av apelsin och pomelo.
H. Eric, Judith, Edgar o Robert
söndag 17 januari 2010
Skördefest i januari
Upplagd av
Shanghajarna
kl
19:10
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Det är nog stor skillnad jag kom just hem från en skidtur fina spår som de har kört upp bra väder mellan 5 o 9gr riktigt fint vinterväder här o ni plockar frukt otroligt att ni har så varmt redan. Annars som för häls. till barnen o er ha det så bra ö faffa ofammo!
Hej Ja hä sir no varmt å fint ut tij rej. Sjölv kom ja i går heim från Polen, Gdansk. Vi var ja å Doiba tij på en 5 das reiso. Intressant å lycka en reiso.
Ha i så bra tij!
Igår var ja först ca 30km å skider. Baket for ja me skooter å kört ca 150km. For om huusi är å allt så nog OK ut. Otroligt fiin vinter väder jär seinast 4 vikor nu! män tå man int vill händ andvänd i så att säga.
Skicka en kommentar