Orsaken kanske till en del att jag haft händerna fulla med diverse uppdrag som hör ihop med öppnandet av kliniken. Inte riktigt klart än men nu börjar det närma sig på riktigt. En del papper och formulär kvar att få in, en del material och mediciner, och sen är det bara patienterna som saknas.
Få se om det kommer några. På bilden intill ses den sköterska som kan engelska som jag kommer att jobba med, Mandy eller Shan shan på kinesiska.
Här ses ingången till kliniken strax bakom taxibilarna. Inte så stor parkeringsplats kanske men det får gå. Nu har vi ingen skylt utanför kliniken än så det är något vi måste få dit så patienterna hittar in. Kommer väl endera dan. Kanske, men vet aldrig.
I rummet till vänster kommer kassatanten att finnas och i nästa rum blir det apotek. Än så länge är medicinerna i pappboxar på golven men det skulle komma hyllor idag. Här är det ingen skillnad om det är söndag eller vardag.
Min roll i processen har varit brokig minst sagt. Allt från inredningsdesign till medicinbeställning och egentligen beställning av ALLT som behövs för att jobba som allmänmedicinare. Bandage, EKG, sprutor och gips, allt i en salig röra. Det har inte varit lätt att komma på allt man kunde ha användning för och sen att hitta saker med tillräckligt bra kvalitet. håhåjaja, än är det inte klart.
Men det ser ut att förändras till det bättre dag för dag. Tanken är väl att öppna dörrarna typ imorgon men vi får se...
Då måste vi nog ordna med litet fest, kanske kaffe med dopp?
Annars så är det en varmare period igen, typ 25 grader och soligt. Njuter av det så länge det varar. Nästa november är det nog aningen svalare skulle jag tro.
Edgar har klippt håret idag, har dock ingen bild på det än, hann inte riktigt med. Nu är han allt en liten Eric igen.
Judith skulle bra gärna börja jobba med mig på kliniken, sitta och skriva och pyssla på rummet. Men det får bli senare, först måste man gå ut skolan och få sig en utbildning. Sen kan man sitta på kontoret och klippa pappersstjärnor. Eller vad man nu gör på ett kontor.
Eric och Robert for just ut med elmopeden på tur kring Shanghai, en tur på farsdagen.
Ja, GRATTIS pappor! Det är ju er dag idag. Robert hade ingen aning om att det var farsdag så det blev en riktig överraskning för honom i år. Gott så. Och en sprillans ny rakmaskin, det är det inte alla som har...
Inkommande vecka är det Internationella veckan på barnens skola. Det betyder att det ska serveras finländska godsaker på fredag, tillsammans med mat från ca 40 andra länder. Därför har jag nyss bakat pepparkakor och gjort ett pepparkakshus i Muminhus-format. Det gick vägen. Men två fingrar med brännblåsor. Det kunde vara värre.
Få se om jag kan vara med på internationella matdagen eller om patienterna börjar strömma in, det är liksom litet oklart ännu. För tillfället är det bara tre finländska familjer i skolan så det är inte många att ta av till frivilliginsatser som denna.
Nu blir det litet jobb innan Edgar vaknar.
Ska återkomma.
Sofia
4 kommentarer:
Pappa J-E tacker för farsdagshälsningen! Apropå att vänta på patienter, om jämförelsen tillåts, mina tankar går till tiden när doktorns bror Jonas och jag la ut 'lakaspitona' och drog oss tillbaka för att vänta på att någon skulle fastna på kroken. Men det var länge sedan.
Grattis Pia, det ser jättefint ut!
För ett tag sedan skrev du om löneutbetalningen jag undrar om din kappsäck du hade med dig räkte till ?
Och Grattis Eric till vinsten. Här i Stockholm har det också varit fotbollsfeber AIK blev svenska mästare i veckan och cupmästare igår, men det var inte vårt lag så vi tog det lugnt!
nu blir det en långprommis i gråvädret +6 grader.
Farsdag middag snart när Tobbe jobbat klart.Kram till Er alla!
/marita
Hej på er!!
Det har hänt mycket på kliniken,snart blir det nog kö!!!
Jag hittar säkert en dator nere i Syd Afrika där jag kan hålla koll på er i dom olika världsdelarna!!
Ha det bra Mormoster
Killen i svart luva på bild 3 kunde kanske bli er första patient. Han ser ut att behöva lite uppmuntran.
Skicka en kommentar