måndag 21 september 2009

Regn och rusk

Av och till regniga dagar, varmt så det räcker men ändå. Litet knepigare att ta sig till jobb och så när det häller ner. Kineserna har så praktiska regnställ de har över både sig själva och elmoppen eller cykeln, men någon sån har vi inte köpt än. Vet inte vad vi väntar på. Som det är nu så är alltid nedre halvan av kroppen blöt om man far ut i regnet med cykel/moped. Eller så är hela kroppen blöt om man inte har varit förutseende nog att ta med en regnrock när man for hemifrån den soliga morgonen som blev en regnig eftermiddag.
Vi har ingen tidning än. Det är inte alltid så lätt att prenumerera. På Seasons Villas var det bara att traska in på klubbhuset och säga att man ville ha Shanghai Daily och så kom den ett par dagar senare.
Här på Green Hills var det som om vi var de första kunderna på jorden som ville ha tidning, det skulle ringas och diskuteras och det tog säkert 20 minuter att få det gjort, medan Edgar SNÄLLT väntade i vagnen, visst.
Allt får ta tid här.
Men det är mycket på gång ska jag säga för att hoppa till nåt annat. Barnen med sina läxor, det ska hjälpas och funderas tillsammans. Minns inte att det skulle ha varit mycket behov av föräldrar när mina läxor skulle lagas, läxorna var liksom anpassade till barnen, så de skulle klara dem själva. Nå, så länge vi föräldrar klarar av att hjälpa så...Det börjar vara litet si och så med Erics matte, rätt mycket termer på engelska som är nya för mig, men det brukar lösa sig som Riissanens ekvationer;-)
Jag har lovat bilder, men blogspot är lika censurerat som förr. Men Robert har hem datorn ikväll så vi får se hur det går. Just nu har han öppnat hemmadatorn så den ligger i tusen bitar på matsalsgolvet. Undrar just hur det ska gå med hela apparaten. Vet inte ens vad som var fel med den egentligen innan den plötsligt behövde öppnas, kanske var den litet långsam och behövde en nystart?

Hur som helst, snart är det nationaldagsfirande igen, med månkakor och ledighet. Kanske vi passar på och fly fältet? Månkakor köpte jag i mängd och massor idag, det är något man delar ut åt bekanta och ffa kanske affärsbekanta och familjer man hälsar på i helgen. Och goda är dom. Hoppas de börjar köpa in dem på Prisma eller Citymarket, eller varför inte Piffi? Sådär till oktober, när allt är sådär lagom höstligt och det är mysigt med fikastund ibland.

Jag har jobbat idag. Varit in till kliniken som idag var under renovering...Det var litet grejer som skulle fixas så byggjobbarna hade intagit stället och det gick inte att koncentrera sig på medicinlistor alls, så jag for hem. Via lunch på italiensk restaurang som också var under reparation...Det ska byggas hela tiden.

Nu kan jag snart vårt blivande apotek utantill, med Lamisil och Diovan och Augmentin och allt möjligt. Nu gäller det bara att få tag på allt vi vill ha. Och det kommer att kräva litet insatser...Bossen från Singapore är här i veckan så kanske jag får se en skymt av honom endera dagen.
Nu ska jag ringa och kolla vem vi kan samåka med till Judiths och Erics föräldrakvarter imorgon och på torsdag.
Återkommer,
Sofia

Inga kommentarer:

 
Site Meter