Den andra måndagen i Shanghai.
Rutinerna börjar fastna, nya hemmet börjar kännas litet mera vant. Snart inte så många flyttlådor kvar att tömma.
Robert på arbetsresa till ännu varmare Guangzhou, puh, det räcker med 27 grader 7.30 på morgonen.
Eric och Judith for iväg till skolbussen som far 7.33 från nya området Green Hills. Det är punklighet som gäller här...och exakta tider. Febermätning varje morgon för att bevisa att man inte sänder sjuka barn till skolan.
Ikväll fotboll med Eric.
Det är kul med nya elmoppen, en helt annan känsla när man har kontroll över sitt åkande och inte behöver stå frustrerad och vänta på taxi. Sen gäller det ju att ha den laddad också...Igår skulle Judith på kalas på en skönhetssalong och det var tillräckligt nära för att ta moppen. Men den hackade och hostade betänkligt redan ca 3 km före målet på hemvägen. Vi var beredda på att gå sista biten men hur det gick så klarade vi oss precis till sista svängen in mot vårt hus. Nu vet vi att den måste laddas tillräckligt om man ska längre bort.
Edgar byter ayi så det är ingen som vet nånting om vem som ska ta hand om Edgar om en månad. Den vi nu ska ha har ännu inte kommit hit från Filippinerna och den vi haft som reserv, som Edgar hela tiden kallar Nancy, måste hem då hon inte fick förlängt Kinavisum. Det är strikta regler här igen vad gäller visum, och nu skyller man väl på EXPO 2010.
Nå, det ordnar väl sig.
Själv börjar jag min andra vecka på jobb. Ingen stress än om man säger. Nyrenoverat ställe som ännu saknar en stor del av utrustningen så det tar väl till jul innan allt är på plats. Men så länge man får betalt så. Men visst fick jag en något annorlunda roll som typ inköpare och deköratör istället för läkare men allt lär man sig av.
Det är mestadels kineser där, ultraljudsdoktorn är en kvinna, röntgendoktorn en man och kinesallmänmedicinaren är en man. Och så jag och så en hop kinesiska sköterskor. Min engelsktalande sköterska har jag inte sett ännu. Inte mycket till kommunikation än men vi skrattar åt saker ibland och jag försöker mig på litet kinesiska av och till men mest får jag sitta och studera medicin på mitt rum. Hoppas internet ska fungera nu, datorn kom förra torsdagen.
Sen har kineserna inrett 'apoteket' i kliniken, och det betyder att hyllorna är proppfulla med plastlådor innehållande traditionell kinesisk medicin, alltså örter av olika slag. Det skulle vara jätteintressant att lära sig mer om det men det finns ett stort hinder; språket. Det finns ingen som kan berätta vad lådorna innehåller på ett språk som jag förstår, men kanske min egen sköterska kan hjälpa när hon väl anländer.
Måste nog se till att få rum för mina piller också, det blir nog ändring i apoteket än vad tiden lider!
Och inte vet jag alls vad som ska hända när, det är liksom bara att vänta och se och ta det som det kommer.
Absurd situation egentligen, när jag tänker efter, men intressant tillika. Och nära, bara ca 10-15 min med cykel.
Få se vad som händer idag? Kanske klinikens projektchef behagar komma på besök? Eller hans faster med kontakter till politiken och som var den som underlättade anskaffningen av klinikens licens? Hon som tagit dit de underbara sofforna som stoltserar i väntrummet...Ni skulle bara se.
Om jag ändå kunde få in bilder.
Robert måste hjälpa mig med det när han kommer hem, via Wärtsiläs server går det.
Nu väntar vi på ayin och sen bär det av mot okända äventyr...
Många hälsningar Sofia
måndag 7 september 2009
Måndag igen
Upplagd av
Shanghajarna
kl
06:47
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Det låter spännande på många plan! Hur går det med iPhonen?
Whow! Så du är faktiskt PÅ JOBB! REDAN! Sen gör det kanske inte så mycket åtminstone i början att det är mera lugnt... Hoppas bara lönen infinner sig!(kanske det krävs lite mera fart så småningom så man inte får lång tid??)
Yes, imorgon möte med bossen från Singapore, men det fick jag veta först i kväll...Men gott så. iPhonen hmm, den är ännu sprucken. 60 euro att bygga och det är ju mindre än 300 förstås. Har bara inte hunnit än, det finns liksom ingen extra tid. ;-)
Hoppas förresten Jakob att jag lyckas bättre med överföringen ikväll, annars får jag ta hjälp av posten kanske...
Hmmm, jag tänkte ju lämna en länk och glömde bort det i min förra kommentar...
Makens foton kan du se pa:
www.mycurious.net/photos
Och var lilla flicka kan du se här.. fast vi ska uppdatera den snart ocksa:
www.mycurious.net/Lea
Manga hälsningar nästkusin Sophia
Men vad kul Sophia! Måste kolla länken så snabbt jag kan! Missade tyvärr ditt inlägg tidigare, kanske då vi inte kan se senaste inlägg specifikt. Återkommer! Hälsar Sofia
Skicka en kommentar