Yangtzefloden börjar någonstans uppe i Tibetanska höglanden i västra Kina, sträcker sig över 6000 km österut mot havet alldeles strax norr om Shanghai. Folket inne i landet har alltid varit beroende av Yangtze och är det ännu. Om den börjar i bergen så är det desto plattare landskap längs floden ju närmare havet den kommer. Men på mitten ungefär finns det tre stora raviner som majestätiskt höjt sig mot himlarna på båda sidor av floden och ställvis har Yangtze varit mycket snäv. Där har många dött i flodens strida strömmar.
Men ännu flera har dött nerströms om de stora ravinerna, där det sommartid varit översvämningar av modell större. Där kan hela miljonstäder bli dränkta och förödelsen enorm.
Så det var översvämningarna som först fick dammbyggartankarna väckta redan hos Sun Yat-sen, han som tog över i Kina efter den siste kejsaren under Qingdynastin tidigt 1900-tal. Också Mao Zedong planerade för dammen. Men först nu har man haft tillräcklig kunskap för att genomföra projektet. Med en damm skulle man kunna reglera flödet nerströms och undvika de katastrofala översvämningarna. Samtidigt utvinner man energi från numera världens största vattenkraftverk, som är inbyggt i dammen.
Och kontroversiellt projekt så det förslår.
Dammen är byggd i mitten av den tredje ravinen som heter Xiling, den som ligger längst mot havet. Under ca 10 år byggdes dammen och vattennivån uppströms har höjts ca 100m till nuvarande ca 170 möh. Det betyder då att all bebyggelse längs Yangtzefloden från Chongqing och 600km nerströms mot dammen kommit under vatten, och mycket vatten.
Den vattenreservoar som bildats har man spekulerat kring ifall den t.o.m. kunde orsaka jordbävningar i området vilket ju inte är att föredra just vid dammen...på tal om katastrofer.
Det är modiga 1.3 miljoner människor som behövt flytta undan vattnet, 14 städer och ca 2000 mindre orter. Alla har behövt flytta endera rakt uppåt högre i bergen längs Yangtze eller till helt andra platser långt borta. Nya städer längs floden såg vi, inga vackra skapelser med våra mått mätt, bilder nedan.
Allt av arkeologiskt, historiskt, kulturellt värde som försvunnit går inte att mäta, och en del protester har förekommit, men detta är Kina. Här bygger man om det bestämts så. Hjälper inte att grina.
Alla gamla städer har behövt monteras ner bit för bit för att inte sedan orsaka problem efter att vattnet svalt städerna.
Med detta i tankarna startade vi vår färd från Chongqing och följde med hur landskapet ändrade sig längs floden. Och tänkte på hur de nu ska ha det i sina nya städer, upprivna från sina gamla byar, kanske efter ett helt liv som bönder, nu plötsligt stadsbor utan möjlighet till arbete. Då gäller det att vara kreativ om man ska få det bättre.Här Taiqi övning klockan halv 7 på morgonen. Dr Li, eller Li Yisheng som det heter ledde morgongymnastiken på däck.
fredag 16 april 2010
Yangtze, livet på och längs floden
Resten senare.
Upplagd av
Shanghajarna
kl
21:24
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tack för ett inntressant innlägg om er resa o bilderna var fina ha in så bra häls.från oss!
Ska återkomma med dammen å det snaraste nu när Robert återvänt från jobbresa till Japan och datorn är tillgänglig igen. hälsar Sofia
Skicka en kommentar